Juuret

Lähes kaikilla kasveilla on juuret, joiden kautta ne ottavat ravinteita, voimaa ja vettä maaperästä. Kasvi pysyy paikoillaan juuriensa avulla. Pois maasta repäisty kasvi, jonka juuret eivät ulotu maa-ainekseen tai maaperään, kuolee nopeasti. Missä ovat ihmisen juuret? Teemaa voi katsoa useilta eri näkökulmilta.

Rudolf Steiner vertasi aikoinaan ihmisen rakennetta väärinpäin käännettyyn kasviin. Ihmisen pään alue vastaa tällöin kasvin juuria...liittyykö mielemme kautta tapahtuva ajattelu tähän? Juurrummeko ajattelumme kautta erilaisiin maailmankuviin, ideologioihin ja todellisuuksiin? Vaikuttaako havaintoihimme maailmasta merkittävästi se mihin "maaperään" annamme arkiajattelumme juurtua?

Toisaalta usein ajattelemme, että maadoitumme ja juurrumme juurikin jalkapohjiemme kautta tällä planeetalla kulkiessamme. Paljain jaloin kulkeminen kesäisellä nurmella tai kalliolla yhdistäisi meitä voimakkaasti planeetan elektromagneettiseen kenttään ja voimme tuntea yhteyttä.

Entäpä juurtuminen kulttuuriin? Olemme jokainen syntyneet johonkin kansaan ja kansoilla on ominaispiirteitä tavoissa toimia, arvostuksissa ja ideaaleissa. Suomalaiseen kulttuuriin liitän luontoyhteyden ja oikeudenmukaisuuden vaalimisen arvostuksen. Tämä ei tarkoita sitä, että väittäisin jokaisen suomalaisen tällä hetkellä elävän tätä todellisuutta. Monet ovat jo valinneet globaalin kaupungistuneen yhtenäiskulttuurin itselleen sopivammaksi. Vapaus valita oman näköinen elämä kuuluu myös suomalaiseen kulttuuriin - toivon niin.

Miksi perinteiden ymmärtäminen olisi tärkeää uuden luomisessa? Koen, että kansa itsessään muodostaa kollektiivisen tietoisuuden, jolla on kyky luoda todellisuutta. Uskon, että jokaisella kansalla on myös oma tärkeä tehtävänsä tällä eri kansojen täyttämällä planeetalla. Jokaisen kansan viisaus - juuret - ovat kuin kaiken perusta sille, miten ja mitä syntyy. Jos kansan juuret revitään irti, kansan tehtävän toteutus kuolee. Kun kansan tehtävän toteutus kuolee, jää koko ihmiskunnan kehityksestä jotakin olennaista pois...ja mitä tulee tilalle?

Yksi tapa vaalia Suomen kansan juurevaa viisautta arkielämässä on oppia ja muistaa miten meille ominainen ympäristö tarjoaa virikkeitä, ravintoa ja mielekkyyttä elämään. Voimme oppia taas ymmärtämään esimerkiksi saunan henkisen merkityksen, metsiemme runsaat ja ravinnerikkaat ruoka-aineet sekä soittamisen ja tanssin puhtaan ilon sekä paljon muuta sellaista, jota suomalaiset ovat aina ymmärtäneet sisäsyntyisesti.

10 katselukertaa0 kommenttia