Egosysteemistä ekosysteemijohtamiseen kuoleman kautta

Päivitetty: tammi 26

Vuosi 2020 on juuri alkanut ja aloitan uuden vuoden kunniaksi tämän uuden blogin teemalla Hyvinvointia kaikille - egosysteemistä ekosysteemiin. Blogi liittyy samaan aikaan toteutettavaan globaaliin Societal Transformation Lab - prosessiin (u.lab 2x), jossa on mukana noin 300 ryhmää ja 2000 ihmistä eri puolelta maapalloa.

Toimin itse tällä hetkellä pienyrittäjänä matkailualalla, mutta suurimman osaa työhistoriastani olen työskennellyt kansainvälistä toimintaa harjoittavien yritysten palveluksessa, joko konsultoivissa/valmentavissa tehtävissä tai johto/päällikkötehtävissä. Olen siis saanut elää aikakauteni johtamismallien ja - tapojen kanssa monella tapaa. Tunsin kaipuuta pois johtotehtävistä jo varhain. Mikä tähän on voinut olla syynä? Muistan erään tapauksen yli 15-vuotta sitten, jolloin esimieheni kiukustuneena tiuskaisi minulle: sinä senkin idealisti! Tämä oli varmaankin pahinta, mitä hän saattoi siinä tilanteessa keksiä. Minulle se kuitenkin oli eräänlainen tunnustus, vaikka minua suretti se, että esimieheni ei arvostanut ajatuksiani tuossa tapauksessa.

Muistan pohtineeni paljon tuohon aikaan integriteetin eli sisäisen eheyden merkitystä eritysesti johtajilla. Mitä integriteetti sinulle tarkoittaa? Ulkoinen maailma, koulutusjärjestelmämme mukaan lukien, tarjoaa meille valmiiksi pureskeltuja malleja siitä kuinka meidän tulee ajatella ja toimia ja usein myös siitä, mitä meidän ei sovi tuntea. Kamppailin nuorehkona liike-elämän kasvattina kokemuksen kanssa, että minulla ei ollut oikeastaan mitään omia ajatuksia - kaiken olin haalinut itseni ulkopuolelta ja toistelin ulkoa opeteltuja yleisesti hyväksyttyjä viisauksia. Niinä harvoina kertoina, kun välähdyksen omaisesti koin oman totuuteni ilmenevän, en useinkaan uskaltanut siitä kertoa. Pelkäsin, että nolaan itseni ja jään ulkopuolelle. Koin tyhjyyden tunnetta, vaikka ulkoinen elämäni näytti täydeltä ja kovin mielenkiintoiselta omasta mielestänikin.

Kuolema syntymän edellytyksenä

Syntymä ja kuolema ovat ihmisen elämän transformatiiviset huippuhetket. Nämä kokemukset sijoitetaan useimmiten maallisen elämän alkuun ja loppuun. Puhutaan elämänkaaresta, jolla on alku ja loppu. Kuolema voi joskus myös tapahtua keskellä elämänkaarta ja siitä saattaa seurata uusi elämä. Transformatiiviseen prosessiin liittyy vanhasta luopuminen sellaisessa mittakaavassa, että kokemus kuolemasta on totta. Kuolleena elämän ajalta kertyneille ajatuksille, uskomuksille ja tavoille ihminen on aikalailla tyhjän päällä monellakin tapaa. Siksipä kokemus ei houkuttele yleensä kuin pakon edessä. Egon tehtävä on pitää ihminen hengissä ja egolle tällainen kuolema on pahempaa kuin kuolema. Pelko ja kilpailu on egon yritys luoda turvaa ja selviytymistä. - Parempi tuttu elämä orjana kuin tuntematon elämä vapaana? Tämän ei tarvitse olla totta. Matka egosysteemistä ekosysteemin on mahdollisuus, joka on meidän kaikkien ulottuvilla ja kuolemanlaaksoon voi astua luottavaisin mielin. Toimivassa ekosysteemissä voimme luottaa siihen, että koko systeemin hyvinvointi ja vain kokonaisuuden hyvinvointi tuo myös todellista hyvinvointia meille itsellemme.

Uuden tietoisuuden syntymä

Ekosysteeminen ajattelu ja toiminta ei siis ole egon vahvuusalueella. Kun ego astuu sivuun avustaviin tehtäviin, tarvitaan jotakin muuta tilalle. Seuraavan puolen vuoden aikana tutkimme, mitä tämä muu voisi olla niin yksilöllisessä kuin yhteisöllisessäkin mielessä. Pääsemme seuraamaan myös sitä, miten sitoutunut ihmisryhmä voi aistia ja tunnistaa yhdessä tulevaisuuden mahdollisuuksia ja luoda toimintaa, joka palvelee kokonaisuuden etua. Matkalle lähdetään avoimin mielin, avoimella sydämellä ja avoimella tahdolla.

Oheismateriaalia: https://www.presencing.org/

Tapahtumia Villa Sofialla: