Myötätunnolla ja tietoisuudella kohti hyvinvointia

Päivitetty: loka 4

Elämä saaristossa talviaikaan on hiljaista. Peurat pomppivat metsissä ja pelloilla, mutta ihmisiä näkyy ja kuuluu hyvin vähän. Kun ulkoisten aistiärsykkeiden määrä minimoituu, kasvaa mahdollisuus kuunnella sisältäpäin tulevia impulsseja. Kysymys - mitä tahdomme luoda - elää voimakkaana. Osallistumme globaaliin "Transforming Society Laboboratory" -ohjelmaan, jossa tutkitaan niitä mullistavia mahdollisuuksia, jotka lähestyvät meitä tulevaisuudesta ja joihin voimme tarttua avoimin mielin, avoimin sydämin ja avoimella tahdolla. Ryhmämme Suomessa on jo laajentunut kymmeniin ihmisiin ja globaalisti meitä on useita tuhansia työskentelemässä teeman kanssa yhtä aikaa. Ohjelma perustuu havaintoihin, että elämme ekologisen, sosiaalisen ja henkisen jakaantumisen aikaa. Olemme vieraantuneet luonnosta, toisistamme ja siitä kuka voisimme olla.

Ekologinen kuilu tulee näkyväksi mm. siinä, että globaalisti käytämme vuosittain 1,5–kertaisesti maapallon resurssit. Me suomalaiset jopa enemmän. Tuskin kukaan meistä kuitenkaan herää aamuisin ja ajattelee, että lähdenpä nyt ylikuluttamaan maapallon resursseja ja tuhoamaan luontoa. Jostakin muusta on siis kysymys.

Maailmassa on 62 miljardööriä, jotka omistavat yhdessä enemmän kuin maapallon loppuväestö yhteensä. Olemme jakaneet resurssit muutoinkin epätasaisesti ja tämä aiheuttaa suurelle osalle maapallon väestöä suurta hankaluutta arkisessa elämässä. Tuskinpa kukaan meistä kuitenkaan aamulla herätessään ajattelee, että lähdenpä nyt aiheuttamaan harmia lähimmäiselleni tai edesauttamaan kaukaisen maan ihmisten ahdinkoa omilla toiminnallani ja kulutuskäyttäytymiselläni. Jostakin muusta on siis kysymys.

Olemme vieraantuneet siitä kuka voisimme olla. Tämä aiheuttaa energian puutetta, väsymystä, burn-outteja, masennusta ja jopa itsemurhia. Siitäkin huolimatta, että maailmassa soditaan monissa paikoin, suurempi määrä riistää oman henkensä kuin tulee tapetuksi toisen toimesta vuosittain. Tuskinpa kuitenkaan heräämme aamuisin ajatuksella, että tänään teen elämästäni todella kurjaa. Jostakin muusta on siis kysymys.

U-teorian viesti on, että suurin muutos, jota nyt kaivataan on tietoisuutemme muutos. Jotta voimme kohdata aikamme haasteet, meidän tulee muuntaa ajattelumme yksilöinä sekä yhteiskuntana. Meidän tulee muuntaa tietoisuutemme egotietoisuudesta ekosysteemitietoisuudeksi. Tämän päivän globaali talouselämä on kokoelma toisistaan erittäin riippuvaisia ekosysteemejä, mutta toimijoiden tietoisuus näissä ekosysteemeissä on jakautunut joukkoon egosysteemejä. Sen sijaan, että hahmotettaisiin kokonaisuus, osallistujien tietoisuus on kiinnittynyt isojen ekosysteemien pienen pieniin palasiin, jolloin käsitys kokonaisuudesta ja kokonaisuuden edusta katoaa. Muutos, jota nyt tarvitaan ei ole niinkään yksityinen ja reunama-alueilla toimivien ihmisten puuhasteluasia, vaan koko olemassaoloperustan oikeutuksen muuntamiseen liittyvä prosessi miljoonille instituutioille ja yrityksille maailmassa. Valtavirtaa edustavien taloustieteiden ja johtamisoppien keskiössä ei vielä tänä päivänäkään ole ymmärrystä tietoisuuden merkityksestä, jolloin ne ovat itsessään muutoksen tekemisen sokea piste.

Yksi U-teorian ydinidea on, että muoto seuraa huomiotamme tai tietoisuuttamme. Voimme muuntaa todellisuutta muuttamalla sitä sisäistä tilaa, josta käsin toimimme. Ensimmäinen askel on ymmärtää mikä vaikutus tietoisuudella on todellisuuteen yksityisellä ja henkilökohtaisella tasolla.

Työskentelytapamme tässä ohjelmassa perustuu ensivaiheessa omien ladattujen ajattelu-, tunne- ja toimintamallien tunnistamiseen. Vanhojen mallien hyvästely edellyttää ensin niiden näkemistä. Myötätunto itseä ja muita kohtaan auttaa tässä vaiheessa kohtaamaan mitä haastavampia uskomuksia, tunnetraumoja ja uuvuttavia toimintamalleja Luomismatka alkaa siis vanhan purkamisella, jotta uudelle saadaan tilaa. Kevätsiivouksesta on siis kysymys <3.

Linkit:

Tietoa U-teoriasta ja MITxU.Lab-kursseista:

Video, jossa astronautit kääntävät kameran maahan:

KATSO MYÖS:

Sofia retriitti – Luomisen juhla kevätpäiväntasauksella 20-22.3.2020: