Universumi meissä etsii aina tasapainoa

Tutkimme muutoksen aikoina suhdettamme ulkoiseen ja sisäiseen - tahdoimme tai emme. Olemme ilmeisen vahvasti ehdollistuneet hahmottamaan asioita ja tapahtumia vastakohtien kautta; hyvä - paha, kaunis - ruma, oikea - väärä... Vaikka meille tarjoiltaisiin kultalautaselta keskitietä, katsastamme mielummin usein ensin ääripäät. Tällä tavoin opimme tuntemaan itseämme ja maailmaa ympärillämme. Vaikuttaisi siltä, että mitä paremmin tunnemme itseämme ja maailmamme toimintaperiaatetta, sitä paremmin voimme ottaa vastuuta itsestämme ja ympäristöstämme.

Vastuunkantokykymme lienee suoraan verrannollinen kykyymme integroida itsessämme vastakkaisiltakin tuntuvia ajatuksia ja tunteita - polariteetteja. Tällöin voimme sukeltaa ihmiselämän tarjoamaan ulkoiseen ja sisäiseen draamaan hukuttamatta itseämme, säilyttäen tasapainon sisimmässämme.

Me suomalaiset puhumme maalaisjärjestä. Eikö maalaisjärki ole juuri tällaista integroitunutta sisäistä tietoa ja tunnetta? Maalaisjärjellä hoidetaan täysin konkreettisia asioita elämässä, kuten esimerkiksi miten on viisasta hoitaa omaa perusterveyttä, kohdata tuttuja ja tuntemattomia ihmisiä ja järjestää oma elinympäristö palvelemaan kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Maalaisjärjelle on suurina muutoksen aikoina tarvetta ja käyttöä, jotta voimme elää rauhanomaisesti rinnakkain arvokasta elämää. Liitän henkilökohtaisesti teemaan myös myötätunnon. Ilman myötätuntoa tai jotakin edes sen kaltaista tunnetta emme voi ymmärtää saatikka hyväksyä vastakkaiselta tuntuvia näkemyksiä ulkoisessa maailmassamme.

Onko lopultakin niin, että loppupeleissä kaikki ulkoinen on sisäisen heijastamaa ja toisinpäin?

30 katselukertaa